onsdag 24. februar 2016

Sjømannsboble pannebånd med sløyfe

Denne gangen måtte jeg utfordre meg selv litt. Har strikket så mye fra klompelompe boka, at jeg måtte ha litt forandring.
Jeg så et bilde av en lue med sjømannsbobler, og syns den var så fin.
Derfor bestemte jeg meg for å teste ut dette og begynte å google for fremgangsmåte.
Jeg fant en video og beskrivelse på garnstudio, og satte igang.
Dette var jo slettes ikke så vanskelig! Men nå ville jeg prøve meg på et pannebånd og strikke på rundpinne.
Det ble litt vanskeligere. Men etter litt prøving og feiling fant jeg ut av det til slutt.
Man må legge opp masker delelig med 4 bare! ikke +3 og kantmasker som når man strikker frem og tilbake.



Her er en kjapp beskrivelse av hvordan den ble til!
Passer til 3-5 åringer



Garn: Drops MerinoExtraFine
Pinner: rundpinne nr. 4, 40 cm
Forbruk: 1 nøste à 50g.

Startet med å legge opp 80 masker.
Strikket så 5 omg. med glattstrikk, deretter startet jeg på boblemønsteret etter fremgangsmåten til Garnstudio. 
Startet omg. 6 med 1 rett, så telte jeg 5 masker ned, hentet opp tråden, slapp av neste maske, strikka 3 rett, telte ned 5 masker og henta opp tråden....osv.
Deretter strikket jeg 5 nye omganger rett (glattstrikk), for så å starte med 3 rett før jeg begynte å telle ned 5 masker til boblene igjen.
Slik gjorde jeg annenhver gang, altså startet med 1 rett/3 rett annenhver gang på bobleomgangene.
Strikket 6 rader med boblemønster før jeg felte av.

Sløyfen ble til ved å legge opp 15 masker på settpinne 4.
Strikket glasttstrikk frem og tilbake til den ble så lang som jeg ønsket, og felte av.
Så la jeg den dobbelt og sydde den sammen på kortendene.
Klippet av tråden ekstra lang og surret den rundt sløyfen på midten.
Så surret jeg den rundt pannebåndet, lagde en knute på baksiden og festet trådene godt.

VOILA!

-Tina Iren


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar